søndag 23. oktober 2016

Nattefrost og morgentåke i oktober

Oktobermorgenen er kald, og frostrøyken er gått over til morgentåke. Vatnvatnet.Canon EOS 5Ds, EF 24-70/4 L IS USM, 44 mm, bl 8, 1/80 sek, ISO 160 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, raw-format. Framkalling i Canon DPP4.
Nå i oktober er det nattefrost på bakken de fleste steder i Nordland. Da danner det seg rim i store mengder, og lager fine, hvite kanter på alt av vegetasjon. Marikåpa framtrer veldig fint mot alle de halvvisne blomsterstilkene og gresstråene på bakken.

Sola strekker seg over Mjønesfjellet først godt ut på formiddagen disse høstdagene med strålende vær. Da smelter rimet straks, og går over til dogg.

Dagene begynner å bli korte, så det gjelder for edderkopper og småfugler å skaffe seg mat nok på dagtid. Lange og mørke netter må bare holdes ut. Men for en naturfotograf er dette herlige tider. Det er virkelig noe annet enn de grønne landskapene om sommeren. 

Med lue på hodet og hansker på hendene, og kameraet i hendene, er det bare å strene ut i den frie naturen.


Årets marikåpe er pyntet med en rand av rim.Canon EOS 5Ds, EF 24-70/4 L IS USM, 70 mm, bl 8, 1/60 sek, ISO 1600 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, raw-format. Framkalling i Canon DPP4.

Ikke mange insekter lar seg lure i nettet når doggen markerer hver enkelt tråd.Canon EOS 5Ds, EF 24-70/4 L IS USM, 70 mm, bl 8, 1/100 sek, ISO 1600 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, raw-format. Framkalling i Canon DPP4.



mandag 3. oktober 2016

Stetinden - Norges nasjonalfjell - fra NØ


Fra nordøst reiser Stetinden (1391 moh) seg bratt rett opp fra Stefjorden. Tinden er like majestetisk fra denne vinkelen, som sett vestfra.Canon EOS 5Ds, EF 24-70/4 L IS USM, 32 mm, bl 8, 1/100 sek, ISO 100 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, raw-format. Framkalling i Canon DPP4.
Stetinden, Norges nasjonalfjell, reiser seg 1391 meter rett opp av Stefjorden. Denne fantastisk spennende tinden står ytterst i Tysfjorden. Den vanligste avbildningen av tinden er fra vest, der den inntar formen av en bauta. Dette landemerket kan sees mange mil unna.

Her jeg kommer kjørende, fra E6 og sørover mot Kjøpsvik i Tysfjorden, ser Stetinden minst like majestetisk ut, men inntar en nokså annerledes form. Tinden er så høy, og man kommer så nær innpå, at det lett er å overse nasjonalfjellet hvis man ikke er spesielt oppmerksom på åpenbaringen.

På en parkeringsplass inne i Stefjordbotn sitter en kunstmaler med oljepaletten. For dette er spesielt! I den seine kveldssola lyses fjellveggen delvis opp. Beste tiden for de spektakulære bildene av Stetinden fra denne vinkelen, er på sein kveldstid. For nasjonalfjellet kan ellers virkelig kaste skygger nordover!

På tur innover langs Efjorden står Stetinden som en bauta og viser hva som åpenbarer seg når jeg kommer gjennom Efjordtunnelen.Canon EOS 5Ds, EF 24-70/4 L IS USM, 24 mm, bl 8, 1/100 sek, ISO 100 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, raw-format. Framkalling i Canon DPP4.

Dette synet møter jeg akkurat da jeg kjører ut av Efjordtunnelen.Canon EOS 5Ds, EF 24-70/4 L IS USM, 24 mm, bl 8, 1/80 sek, ISO 100 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, raw-format. Framkalling i Canon DPP4.

Et nesten umulig klatremål. Men en kunstmalers drøm. Dit opp skal jeg om ikke altfor lenge! Canon EOS 5Ds, EF 24-70/4 L IS USM, 70 mm, bl 8, 1/160 sek, ISO 200 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, raw-format. Framkalling i Canon DPP4.


søndag 2. oktober 2016

Livet i Láhko nasjonalparks karstlandskap

Fjelltjæreblom, med Svalvatnet bak.Canon EOS 5Ds, EF 24-70/4 L IS USM, 70 mm, bl 8, 1/160 sek, ISO 160 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, raw-format. Framkalling i Canon DPP4.


Svalvatnet, med Store Sandvatnet t v.Canon EOS 5Ds, EF 24-70/4 L IS USM, 62 mm, bl 8, 1/250 sek, ISO 100 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, raw-format. Framkalling i Canon DPP4.
En vandring i Láhko nasjonalpark rett nord for Svartisen er en spesiell naturopplevelse. Mange flotte fiskevatn, uten antydning til forsuring grunnet den svært kalkholdige berggrunnen, er et eldorado for ørretfiskeren. 

Men naturen er særegen også på andre måter. Geologiske formasjoner som grovt randete karstberg, ikke glattskurte svaberg som eller i fjellnorge, preger landskapet. En del små og store grotter finnes derfor i nasjonalparken. En av de mest særegne heter Corbels Canyon. 

Like spesiell er vegetasjonen som i stor grad består av fjellplanter med store krav til kalkholdig jordsmonn. 

Med særegen blomsterflora følger fuglearter som lever av insekter. For de mange små vatnene gir fine forhold for klekking av mygg og andre insekter. Alle fjellblomstene gir mat til nektarsøkende fluer og humler. Og her er det etegilde for heilo, steinskvett og heipiplerke, som alle finnes i relativt stort antall i nasjonalparken. 

Disse to sommerdagene har jeg viet til fotografering i karstlandskapet.

Heilo, fjellets fugl, hekker i relativt stort antall i nasjonalparken.Canon EOS 80D, EF 300/2.8 L IS USM + 2X III Canon Extender, 600 mm, bl 8, 1/800 sek, ISO 320 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, raw-format. Framkalling i Canon DPP4.


Karstlandskapet er relativt åpent i Láhko nasjonalpark, så vinden tar her tak i ryggfjærene til heiloen.Canon EOS 80D, EF 300/2.8 L IS USM + 2X III Canon Extender, 600 mm, bl 8, 1/1000 sek, ISO 400 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, raw-format. Framkalling i Canon DPP4.

400 grader panorama av Láhko nasjonalpark, tatt fra toppen av Fiskevassryggen. De dominerende vatnene er Storglomvatnet, Svalvatnet, Fiskvatnet og Seglvatnet. I nordenden av Fiskvassryggen, i retning mot Fiskvatnet, bak det veldig forvitrede karstfjellet, ligger den store karstformasjonen Corbels Canyon. Canon EOS 5Ds, EF 24-70/4 L IS USM, 35 mm, bl 8, 1/200 sek, ISO 100 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, raw-format. Framkalling i Canon DPP4.


Snøsøte. Planten folder bare ut sin knallblå blomst hvis lufttemperaturen er over 10 plussgraader.Canon EOS 5Ds, EF 24-70/4 L IS USM, 70 mm makro, bl 8, 1/125 sek, ISO 100 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, raw-format. Framkalling i Canon DPP4.

Snøbakkestjerne vokser bare i områder med mye kalk i grunnen.Canon EOS 5Ds, EF 24-70/4 L IS USM, 70 mm makro, bl 8, 1/160 sek, ISO 200 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, raw-format. Framkalling i Canon DPP4.

Veldig mye av berget i nasjonalparken er ikke glattskurt svaberg, men kraftig randet kalkfjell. Dette gir veldig gode vokseforhold for kalkkrevende planter.Canon EOS 5Ds, EF 24-70/4 L IS USM, 24 mm, bl 8, 1/160 sek, ISO 100 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, raw-format. Framkalling i Canon DPP4.

Små grotter er det mange av i fjellet, som denne ved Namnlausvatnet.Canon EOS 5Ds, EF 24-70/4 L IS USM, 24 mm, bl 8, 1/60 sek, ISO 200 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, raw-format. Framkalling i Canon DPP4.

Rynkevier er en karakterplante i Láhko. Den bitte lille vierplanten vokser nærmest i tepper.Canon EOS 5Ds, EF 24-70/4 L IS USM, 70 mm makro, bl 8, 1/160 sek, ISO 1000 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, raw-format. Framkalling i Canon DPP4.

Svarttopp, med karstfjell bak.Canon EOS 5Ds, EF 24-70/4 L IS USM, 64 mm, bl 8, 1/160 sek, ISO 320 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, raw-format. Framkalling i Canon DPP4.

Fjellveronika.Canon EOS 5Ds, EF 24-70/4 L IS USM, 70 mm makro, bl 8, 1/160 sek, ISO 1250 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, raw-format. Framkalling i Canon DPP4.

Musøre, den minste vierarten, finnes det nokså mye av i karstlandskapet.Canon EOS 5Ds, EF 24-70/4 L IS USM, 70 mm makro, bl 8, 1/125 sek, ISO 1000 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, raw-format. Framkalling i Canon DPP4.

Gulsildre klorer seg fast i furene i karstfjellet. Ikke tvil om at den trives med kalkholding jordsmonn.Canon EOS 5Ds, EF 24-70/4 L IS USM, 70 mm makro, bl 8, 1/125 sek, ISO 320(auto). Lukkerautomatikk, autofokus, raw-format. Framkalling i Canon DPP4.

Gulsildre.Canon EOS 5Ds, EF 24-70/4 L IS USM, 70 mm makro, bl 8, 1/160 sek, ISO 320 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, raw-format. Framkalling i Canon DPP4.

Blåklokke, en regnfull dag.Canon EOS 5Ds, EF 24-70/4 L IS USM, 70 mm makro, bl 8, 1/160 sek, ISO 160 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, raw-format. Framkalling i Canon DPP4.

Blomstene til øyentrøsten er veldig små og ikke alltid lett å få øye på. Det kreves makroobjektiv hvis en skal komme tett innpå den.Canon EOS 5Ds, EF 24-70/4 L IS USM, 70 mm makro, bl 8, 1/125 sek, ISO 640 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, raw-format. Framkalling i Canon DPP4.

Furete karstberg ved Store Sandvatnet.Canon EOS 5Ds, EF 24-70/4 L IS USM, 24 mm, bl 8, 1/250 sek, ISO 100 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, raw-format. Framkalling i Canon DPP4.

Gullris, med Store Sandvatnet bak.Canon EOS 5Ds, EF 24-70/4 L IS USM, 24 mm, bl 8, 1/250 sek, ISO 100 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, raw-format. Framkalling i Canon DPP4.

Småengkall i gråværet.Canon EOS 5Ds, EF 24-70/4 L IS USM, 70 mm makro, bl 8, 1/160 sek, ISO 160 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, raw-format. Framkalling i Canon DPP4.





lørdag 1. oktober 2016

Lys og skygge i Nordlands høstnatur

Fjellskogen i Heggmoen, med Blombakkfjellet (552 moh) og Mjønestindan (912 og 1058 moh) som alle er grensefjell til Sjunkhatten nasjonalpark.Canon EOS 5Ds, EF 24-70/4 L IS USM, 53 mm, bl 8, 1/200 sek, ISO 100 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, raw-format. Framkalling i Canon DPP4.
Når høsten farger naturen med de vakreste fargene, så står sola i Nordland ganske lavt på himmelen. Jeg er ute i randsonen til Sjunkhatten nasjonalpark, i området mellom Blombakkfjellet og Mjønesfjellet. Det er høstjevndøgn, da er dagene av eksakt lik lengde i hele verden, sånn unntatt på nord- og sørpolen selvsagt. En dag eller to etter 20. september.

Nord i Norge står sola likevel ganske lavt på himmelen. Det gir store utfordringer ved landskapsfotografering, men samtidig veldig store muligheter. 

For meg bør ingen deler av et motiv, unntatt himmelen og skyene selvsagt, være overeksponert. Med det som utgangspunkt, vil de lange fjellskyggene skape nokså undereksponerte skyggeområder. Men det skaper ekstra stemning i bildene. I dag er jeg ute etter å fotografere høstfarget fjellnatur, med landskaper liggende i en blanding av sol og skygge.

Teknikken er nokså enkel. Lyset måles ut fra de solbelyste områdene i motivet, unntatt hvis alt ligger i skyggen, naturlig nok. Man kan godt velge å stille lukker-, blender og ISO-verdiene, og fokus, manuelt. Det gir veldig god kontroll, men er tidkrevende. Jeg velger den enklere varianten, nemlig å låse eksponeringsverdiene ved å trykke inn "frys"-knappen på kameraet under lysmålingen mot de solbelyste områdene, og så komponere bildet riktig og låse autofokusen med halvt nedtrykket utløserknapp. Og deretter trykker jeg helt ned og eksponerer, 2-3 bilder i slengen. Det hele tar ikke mer enn noen få sekunder, ikke mer enn et par sekunder hvis jeg virkelig må være rask. 

Med denne teknikken bruker jeg tommelen til å låse eksponeringen, og pekefingeren betjener som vanlig utløseren, og låser fokus samtidig. Venstre hånd stiller brennvidda slik at utsnittet blir som ønsket. Da kan man ta raske eksponeringer med kameraet godt plassert mellom hendene, uten å måtte skifte grep.

Alt må absolutt ikke gå så raskt i naturen. Det er morsomt å fotografere, morsomt å kontrollere kameraet og eksponeringen. Men jeg tenker slik, at jo mindre tid jeg bruker på å fomle med kamerainnstillingene, dess mer tid får jeg til å nyte det fantastiske landskapet! Det er det som er så herlig med naturfotografering - man får i både pose og sekk, både teknikkjobbing og rein naturnytelse.
Allmenningselva flyter stille i høstflammene.Canon EOS 5Ds, EF 24-70/4 L IS USM, 44 mm, bl 8, 1/125 sek, ISO 100 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, raw-format. Framkalling i Canon DPP4.

Det er så skyggefylt på nordsida av Mjønesfjellet at nattas dugg blir liggende på blokkebærbladene dagen gjennom.Canon EOS 5Ds, EF 24-70/4 L IS USM, 70 mm (makro), bl 8, 1/160 sek, ISO 500 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, raw-format. Framkalling i Canon DPP4.

I skyggen opp mot Mjønesfjellet, bretter landskapet seg ut. Vatnvatnet, Steigtinden og t h Allmenningselva.Canon EOS 5Ds, EF 24-70/4 L IS USM, 37 mm, bl 8, 1/80 sek, ISO 100 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, raw-format. Framkalling i Canon DPP4.

Bare midt på dagen streifer sola såvidt bjørke- og furutoppene i nordskråninga opp mot Mjønesfjellet. Før framkalling har jeg foretatt helt nødvendig lysjustering. Høylysene er senket, slik at skyene kommer bedre fram, og skyggen er lettet for å få fram detaljene. Dette er gjort på alle landskapsbildene for å bedre de dynamiske egenskapene ved digital fotografering. Canon EOS 5Ds, EF 24-70/4 L IS USM, 24 mm, bl 8, 1/125 sek, ISO 100 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, raw-format. Framkalling i Canon DPP4.

Helt i skyggen lyser rypebærlyngen mot meg. Forskjellen mellom høstsol og skygge er så stor at jeg må bruke ISO-verdi 1600.Canon EOS 5Ds, EF 24-70/4 L IS USM, 70 mm (makro), bl 8, 1/80 sek, ISO 1600 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, raw-format. Framkalling i Canon DPP4.

Allmenningselva eksponert med så stor blender som mulig, uten at diffraksjonen (uskarphet som følge av uønsket lysbrytning når lyset går gjennom en trang blenderåpning) blir for påtrengende. For å få lengst mulig eksponeringstid, låser jeg ISO'en til 50. 1/5 sekund er selv med bildestabilisator litt for lang tid til håndholdt fotografering med den enorme oppløsninga til EOS 5Ds (50 mp). Men med støtte mot kneet, og ett titalls eksponeringer, blir noen bilder riktig skarpe.Canon EOS 5Ds, EF 24-70/4 L IS USM, 26 mm, bl 16, 1/5 sek, ISO 50 (manuell). Lukkerautomatikk, autofokus, raw-format. Framkalling i Canon DPP4.

Her ligger eldoradoet for dagens fotografaering. Allmenningselva i Heggmoen, med grensefjellene til Sjunkhatten nasjonalpark som bakteppe.Canon EOS 5Ds, EF 24-70/4 L IS USM, 53 mm, bl 8, 1/125 sek, ISO 100 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, raw-format. Framkalling i Canon DPP4.