mandag 23. november 2015

Forlokkende novemberlys i nordlandsnaturen

Aurnestindan, Ånsvikfjellet (1005 moh), Storvikfjellet og Heggmotinden speiler seg i Vatnvatnet som fortsatt er isfritt her. Sjunkhatten nasjonalpark. Canon EOS 5Ds, EF 24-70/4 L IS USM, 70 mm, bl 8, 1/80 sek, ISO 1600 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, raw-format. Framkalling i Canon DPP4
Morgenen starter grå, men i nitida begynner himmelen i øst å gløde. Fjellene speiler seg i det blankstille Vatnvatnet, og nysnøen hviler tungt i fjellskogen. November til januar er drømmemåneder i Nordland - det er da det vare fargespillet er på sitt aller flotteste. Det er da vinteren er på sitt beste for landskapsfotografen som ønsker å male med farger.

Fire-fem minusgrader er kaldt nok når man skal betjene kameraet med bare hender. Da fungerer det best med hansker. For å sikre at kameraet ikke glir ut av de lodne hanskefingrene, har jeg kamerareima rundt nakken. Jeg vasser i nysnøen i neoprenstøvlene av typen Muckboots, de holder føttene varme i atskillige kuldegrader.

Lyset skifter fra minutt til minutt. I løpet av fem minutter har mye forandret seg. Som fotograf vet jeg at det ikke er spesielt lurt å vente på det riktige lyset. Altså vente med å eksponere. Det gjelder å fotografere øyeblikkene i det flotte lyset - blir det enda mer gyllent, da er det bare å ta bildene på nytt. Men fotografere gjør jeg så lenge lyset er så lokkende.

I mørketida gjør det ingen ting om lysmåleren blir litt lurt av den lyse himmelen. Et litt mørkt eksponert landskap framhever det svake vinterlyset. Helt nøyaktig ønsket eksponering justerer jeg fram etterpå før bildene skal framkalles. Det er bare raw-formatet som duger på denne tiden av året. Da kan hvitbalansen justeres slik jeg ønsker den skal være. For kameraet vil lett sette en hvitbalanse som ikke stemmer med min opplevelse. Det skal gjerne være blåstikk i bildene, for slik er det nordnorske vinterlyset.


Isen legger seg på Vatnvatnet. Morgengull over Børvasstindan. Canon EOS 5Ds, EF 24-70/4 L IS USM, 24 mm, bl 8, 1/80 sek, ISO 250 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, raw-format. Framkalling i Canon DPP4
Fortsatt noe åpent vann på Vatnvatnet. Børvasstindan speiler seg bortenfor iskanten. Canon EOS 5Ds, EF 24-70/4 L IS USM, 70 mm, bl 8, 1/160 sek, ISO 640 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, raw-format. Framkalling i Canon DPP4

Morgenrød over Blombakkfjellet og Mjønestindan (1058 moh) i Sjunkhatten nasjonalpark. Rundt meg står furuene snøtunge. Canon EOS 5Ds, EF 24-70/4 L IS USM, 70 mm, bl 8, 1/125 sek, ISO 500 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, raw-format. Framkalling i Canon DPP4

Furua hviler i nysnøen. Blombakkfjellet, Mjønestindan og Mjønesfjellet bak. Canon EOS 5Ds, EF 24-70/4 L IS USM, 32 mm, bl 8, 1/60 sek, ISO 250 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, raw-format. Framkalling i Canon DPP4

Her inne i Heggmoen klarer ikke sola lenger å strekke seg over fjellene. Det er mørketid ved Vatnvatnet. Blombakkfjellet, Mjønestindan og Mjønesfjellet, med litt av Vatnvatnet til høyre. Canon EOS 5Ds, EF 24-70/4 L IS USM, 24 mm, bl 8, 1/80 sek, ISO 200 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, raw-format. Framkalling i Canon DPP4

Solstrålene forgyller sørøstsiden av Heggmotinden (798 moh) i Sjunkhatten nasjonalpark. Canon EOS 5Ds, EF 24-70/4 L IS USM, 70 mm, bl 8, 1/125 sek, ISO 400 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, raw-format. Framkalling i Canon DPP4


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei. Velkommen med din kommentar!