fredag 1. februar 2013

Den stille vinter-fjerding

12.01.2013, kl 11.43. Meløy kommune kalles "Den stille fjerding". Og når lufta står stille inne i Holandsfjorden, og det gule dagslyset fra ei sol bak fjellene lyser opp fjordspeil og landskap forøvrig, da skjønner jeg begrepet. Helgelandsbukken (1454 moh) t v, Engenbrea med Svartisen bak t h. Canon EOS 5D Mark II, EF 24-105/4 L IS USM, 40 mm, bl 8, 1/40 sek, ISO 100. Lukkerautomatikk, auto-ISO, raw-format. Konvertering og HDR-prosessering i Canon DPP.
 
Landskapet og lyset mot Svartisen og Saltfjellet-Svartisen nasjonalpark får meg til å stoppe på Brasetneset. Det er ei stund til butikken på Halsa stenger, så noen bilder rekker jeg.
 
Sola jobber bak Svartisen et sted. Skyene forgylles. Og fjorden ligger som et speil, uten is. Det har vært såpass lite kaldt ei tid nå at det heller ikke har lagt seg is i vika inn mot Engenbrea.
 
Kontrasten mellom det mørke landskapet og de forgylte skyene over gjør fotograferingen krevende. Det gjelder å eksponere såpass knapt at himmelen ikke brenner ut, men heller ikke mindre enn det, for jeg vil ha tegninger i skyggene i bildene også.
 
Stativet ligger på Holand, så jeg må satse på HDR-prosessering i etterkant ut fra enkelteksponeringer. Det vil fungere bra bare jeg passer på at histogrammet ikke hviler mot kanten til høyre eller til venstre.
 
Motivene står i kø. Det er nesten vanskelig å velge hvilken vei jeg skal fotografere. Det er like fint alle veier. Så det er bare å måle lyset ved å rette kameraet litt over eller litt under slik jeg vil ta bildet, trykke utløseren halvt ned for å låse verdiene, og så komponere eksakt slik jeg ønsker. Stadig sjekker jeg på LCD-displayet om eksponeringene sitter.
 
Det smeller i en issvull bak meg. Isklumpene deiser ned i grøfta og litt ut i veibanen. Kanskje veien blir stengt? Jeg haster videre i bilen mot Halsa. Må handle litt for å servere til min gode venn Roy White som jeg venter besøk av om litt. 
 
Inne på Holand står Greta ved grautgryta. Det romler i magen min.
 
12.01.2013, kl 11.44. Innenfor Engenneset er det ofte is vinterstid, men ikke denne januardagen. Engenbrea lyser i blått, og ligger i stillhet uten en eneste brevandrer nå. Naturen hviler. Møsbrømtuva (1127 moh) t v. Canon EOS 5D Mark II, EF 24-105/4 L IS USM, 88 mm, bl 8, 1/100 sek, ISO 200. Lukkerautomatikk, auto-ISO, raw-format. Konvertering og HDR-prosessering i Canon DPP.

12.01.2013, kl 11.45.  Inne i Fonndalen er det stille, helt stille. Knut er borte, og ikke lyser det i vinduet til Ruth heller. Det er lenge siden grustaket helt til venstre var i drift. Sola lever bak Fonndalsbrea. Kløfttinden (899 moh) t h. Canon EOS 5D Mark II, EF 24-105/4 L IS USM, 60 mm, bl 8, 1/50 sek, ISO 160. Lukkerautomatikk, auto-ISO, raw-format. Konvertering og HDR-prosessering i Canon DPP.

12.01.2013, kl 11.42.  Innover mot Kilvika er det bare bobleanlegget til Statkraft som lager ei stripe i den speilende fjorden. Holand til venstre, og Helgelandsbukken til høyre. Canon EOS 5D Mark II, EF 24-105/4 L IS USM, 28 mm, bl 8, 1/30 sek, ISO 100. Lukkerautomatikk, auto-ISO, raw-format. Konvertering og HDR-prosessering i Canon DPP.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei. Velkommen med din kommentar!