tirsdag 7. mai 2013

Storspoven vasser i snøen

Storspoven vasser i våtsnø på Mjønes i Bodø kommune. Canon EOS 7D, EF 300/2.8 L IS USM, 600 mm, konverter EF Extender 2x III, bl 8, 1/800 sek, ISO 200 (auto). Lukkerautomatikk, bildestabilisator, raw-format. Framkalling i Canon DPP.

Storspoven kom til Nordland i april måned, som normalt. Den store vadefuglen, med det lange og bøyde nebbet, må ofte ta til takke med snødekte jorder såpass tidlig på året. Ute på Mjønes, mellom Fauske og Bodø, lå snøen i store flak på jordene. Jeg hadde lyst til å forsøke å fotografere storspoven når den gikk fra det ene bare området til det andre.

Den ser ofte ut til å kvie seg for å bruke vingene, hvis det er mulig å gå dit den skal, storspoven. Ikke noe unntak for denne fuglen. I strevet etter å finne mat på de bare jordeflekkene, vasser den rett som det er over råtten vårsnø.

Når en av fuglene gir seg i gåinga med kurs for et stort snøfelt, følger jeg den med objektivet. Litt etter vasser den ut i den råtne snøen. Selv med lange og sprikende tær synker den godt nedi for hvert skritt. Jeg rekker å ta et titalls bilder av den før den er over på andre siden der gresstustene og våte røtter skjuler en og annen fristende meitemark.

Litt etter kommer duskregnet. Kameraet tåler litt regn, men jeg vil ikke utsette det for alt det våte. Utstyret pakkes kjapt ned i ryggsekken og jeg rusler tilbake til bilen igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei. Velkommen med din kommentar!