onsdag 9. april 2014

Ekorn i villmark

08.04.2014. Ekornet blir ei fin erstatning for spurveugla. Vårsola får pelsørene til formelig å brenne. Canon EOS 7D, EF 300/2.8 L IS USM, 600 mm, konverter EF Extender 2x III, bl 8, 1/1000 sek, ISO 1600 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, bildestabilisator, raw-format. Framkalling i Canon DPP.
 
Et norsk pattedyr som stort sett lever oppe i trærne. Mange pattdyr kan klatre i trær, som mår, jerv og bjørn. Men bare ekornet har tilpasset seg et liv i trærne.
 
Jeg er på skarp utkikk etter spurveugle innover i Vatnlia ved Vatnvatnet. Vil gjerne gjenta suksessen fra noen dager siden. Men ugla er fraværende, i alle fall klarer jeg ikke å få øye på den.
 
Som et lyn farer et rødt dyr fra grein til grein i lauvskogen rundt meg. Den store og hårete halen svinger fra side til side som ei balansestang til en linedanser. Ei og anna furu står også i skogen, med tørre kongler her og der. Det ser ikke ut til at ekornet føler seg fristet av det.
 
Ikke så rart kanskje, når et menneske lurer seg rundt på bakken nedenfor. Skarpt syn, følsomme ører og god luktesans iakttar meg fullstendig. Jeg løftet kameraet og sikter mot ekornet. Men den lille kroppen er ikke særlig rolig.
 
Hver gang ekornet skal til å pile over til neste tre, smatter jeg skarpt ut i luften. Ekornet fryser i bevegelsen, og stirrer mot der lyden kommer fra, mot meg.
 
 08.04.2014. Nysgjerring er den, den vesle gnageren der den sitter i østavinden. Canon EOS 7D, EF 300/2.8 L IS USM, 600 mm, konverter EF Extender 2x III, bl 8, 1/800 sek, ISO 1000 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, bildestabilisator, raw-format. Framkalling i Canon DPP.

Så gir den lille karen seg til gnage på et eller annet. Kanskje ei orekongle fra i fjor. For det er en kar som sitter oppe i treet og titter ned. Stellet er veldig synlig på den der den balanserer på ei tynn grein.

Vinden er ustabil. Noen langvarige kast fra sørøst, ned fra Mjønesfjellet på andre siden av Vatnvatnet, rusker i pelsen til ekornet, og får ørene til å legge seg bakover.

Det blir en del bilder på frihånd. Når ekornet sitter på sørsiden av trestammene, formelig brenner vårsola i pelsen på det. Men ekornet forflytter seg stadig. Jeg strever litt med å få fri sikt mellom greinene.

Ikke verdt å forstyrre ekornet for lenge. Etter hvert rusler jeg videre innover i fjellskogen. Nå har jeg noe å kose meg med i dag, en fabelaktig flott opplevelse av et vilt ekorn i nordnorsk natur.

 08.04.2014. Ikke godt å få øye på hva den sitter og gnager på oppe på greina. Antakelig ei orekongle. Canon EOS 7D, EF 300/2.8 L IS USM, 600 mm, konverter EF Extender 2x III, bl 8, 1/640 sek, ISO 1600 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, bildestabilisator, raw-format. Framkalling i Canon DPP.

08.04.2014. Vinden rusker i pelsen til ekornet. Canon EOS 7D, EF 300/2.8 L IS USM, 600 mm, konverter EF Extender 2x III, bl 8, 1/800 sek, ISO 1600 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, bildestabilisator, raw-format. Framkalling i Canon DPP.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei. Velkommen med din kommentar!