lørdag 5. april 2014

Spurveugle i vårskogen

04.04.2014. Den lille spurveugla er mindre enn en trost i størrelse. På avstand kan den minne om en hodeløs småfugl. Canon EOS 7D, EF 300/2.8 L IS USM, 600 mm, konverter EF Extender 2x III, bl 8, 1/800 sek, ISO 1000 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, bildestabilisator, raw-format. Framkalling i Canon DPP.
 
Som en liten ball sitter spurveugla oppe i ei bjørk. Vårsnøen er råtten, det går ikke akkurat å bevege seg lydløst.
 
Men spurveugla er ikke sky, faktisk ser den ikke på meg før etter mange minutter. Snakk om å overse meg! Jeg kunne jo blitt fornærmet.
 
Men blikket er sylskarpt og festet fullstendig på noen meiser som svirrer rundt i ei selje noen titalls meter unna. Meiser som koser seg med solsikkefrø på fôringsplassen ved Sjunkhatten leirskole, ved Vatnvatnet.
 
Før ugla får letter fra kvisten og gitt seg i jaktinga på meisene, blir den oppdaget av en dompap-hann. Med sitt røde bryst setter dompapen seg noen meter unna spurveugla, litt lenger oppe i et tre ved siden av. Spurveugla vrir hodet 180 grader og stålfester blikket på den "saftige" dompapen.
 
04.04.2014. Blikket festes på en varlsende dompap-hann oppe i et nabotre. Canon EOS 7D, EF 300/2.8 L IS USM, 600 mm, konverter EF Extender 2x III, bl 8, 1/1000 sek, ISO 1600 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, bildestabilisator, raw-format. Framkalling i Canon DPP.
 
Ugla er ikke dum. Det virker som den skjønner at den er oppdaget, og da er det ikke noen vits i å forsøke å fange dompapen. Den lydløse flukten til ugla hjelper lite når den allerede er "fersket".
 
Det er da den begynner å interessere seg mer for meg der jeg står åtte-ti meter unna. Den virker intelligent, ugla. Ikke er den redd mennesket med det klikkende kameraet, for den har jo aldri vært jaktet på. At småfuglene skvetter unna meg når jeg sniker meg fram i bjørkeskogen, det skremmer ikke ugla. "Dumme småfugler," tenker den sikkert. "Ikke vil de bli mat, og redd og skvetne er de."
 
Den har helt tydelig skjønt at dompapen har varslet meisene bortenfor. Fôringsplassen er tom.
 
Jeg bruker ikke stativ nå, det har jeg ikke tid til å fomle med. Står med det tunge 600-mm-oppsettet på frihånd. Det blir til at jeg fyrer løs serier på noen bilder hver gang jeg trykker ned utløseren. Da må noen av bildene bli skarpe og med fokus korrekt på uglas øye. Det er skyet og lett snødryss innimellom. Fantastisk med kameraer som leverer kvalitet også på ISO-verdier på 1000 og over!

04.04.2014. Den vet inderlig godt at jeg står mindre enn ti meter unna med kameraet. Men redd er den ikke. Canon EOS 7D, EF 300/2.8 L IS USM, 600 mm, konverter EF Extender 2x III, bl 8, 1/1000 sek, ISO 1600 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, bildestabilisator, raw-format. Framkalling i Canon DPP.

04.04.2014. Da jakta er spolert, spanderer den et blikk på meg. Canon EOS 7D, EF 300/2.8 L IS USM, 600 mm, konverter EF Extender 2x III, bl 8, 1/800 sek, ISO 1000 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, bildestabilisator, raw-format. Framkalling i Canon DPP.

04.04.2014. Så tenker den som meg. Er nøye med optikken. Ugla tar seg god tid og blunker skikkelig og nøye. Det gjelder å holde de dyrebare øynene passe fuktige. Canon EOS 7D, EF 300/2.8 L IS USM, 600 mm, konverter EF Extender 2x III, bl 8, 1/800 sek, ISO 1250 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, bildestabilisator, raw-format. Framkalling i Canon DPP.

04.04.2014. Så var det småfuglene, da. De kan jo spises, den to-beinte smaker sikkert ikke noe særlig. Canon EOS 7D, EF 300/2.8 L IS USM, 600 mm, konverter EF Extender 2x III, bl 8, 1/800 sek, ISO 1250 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, bildestabilisator, raw-format. Framkalling i Canon DPP.

Det hører med til historien at da ugla omsider letter og lydløst seiler mot fôringsplassen, da er alle småfuglene i flukt - og de setter seg i bjørka der ugla akkurat har sittet! Snakk om å være oppdaget. Men spurveugla er en fabelaktig god jeger, en mer eller mindre kjøttfull småfugl får den sikkert tak i etter at jeg har pakket sammen og begitt meg på hjemveien ...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei. Velkommen med din kommentar!