tirsdag 10. juni 2014

Gransanger på myggjakt i vårskogen

 Sagfossen. Elva er bare middels stor med smeltevann fra Kristivatnet og ned til Vatnvatnet i Nordland. Canon EOS 5D mk II, EF 24-105/4 L IS USM, 65 mm, bl 16, 1/50 sek, ISO 50 (manuell). Lukkerautomatikk, autofokus, bildestabilisator, raw-format. Framkalling i Canon DPP. 

Vinteren i Nordland var av den snøfattige sorten. Spesielt ute ved kysten. Det tok da heller ikke lange tiden før det meste av snøen var omdannet til væske. Men litt flomstore ble elvene likevel, for oppe i over 500 meters høyde lå det en god del snø.

Sagfossen buldrer forsiktig innerst i Nordkrykjen i Vatnvatnet. Bare her inne ved elveinnløpet er fossesusen såpass kraftig at stemmene fra de mange sangfuglene i området overdøves.

Gransangeren er en av de første sangerne som ankommer sørfra. Den er hos oss i slutten av april. Da har den feriert hele vinteren i landene rundt Middelhavet, og nord i Afrika. I april dukker mygga opp i Nordland. Og andre, flygende insekter. Det er maten gransangeren er temmelig avhengig av.

De hektiske vårdagene går for hannene særlig med til sang for å hevde territoriet og lokke hunner til seg, og til spising. Den tredje altoppslukende aktiviteten er det å passe seg for fiender. Hauk, falk og ugler jakter gjerne på gransangeren.

Gransangeren er som småfugler flest, i konstant bevegelse. Svirrer fra grein til grein, kikker rundt seg i alle retninger. Den lille kroppen er ikke bare enkel å få fanget i søkeren. Jeg trykker ned utløseren uten betenkningstid - det er bare å "plaffe" løs straks fuglen vises i søkeren.

Gang på gang retter jeg kameraet mot den lille kroppen oppe i bjørka. Og speider i søkeren mot greina, som allerede er tom. Men en og annen gangen rekker jeg å stille fokus og komponere bildet. Forsøker å stille fokus på hodet, selv om det rykker og snur i alle retninger nesten uten stans. 

Fantastisk med digital fototeknikk når man driver med småfuglfotografering. Bøttevis med uskarpe eller på andre måter ikke perfekte bilder er det bare å slette etterpå. Det koster ikke noen verdens ting. Under småfuglfotografering ligger man lett et brøkdels sekund etter fuglens bevegelser. Men noen eksponeringer sitter godt.

Motlysbilde av gransanger. HDR-prosesseringen gir mer liv i skyggepartiene på siden av hodet. Canon EOS 7D, EF 300/2.8 L IS USM, 600 mm, konverter EF Extender 2x III, bl 8, 1/800 sek, ISO 500 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, bildestabilisator, raw-format. Framkalling i Canon DPP. HDR-prosessering

Årvåken på meg, og på flygende insekter like ved. Canon EOS 7D, EF 300/2.8 L IS USM, 600 mm, konverter EF Extender 2x III, bl 8, 1/1000 sek, ISO 500 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, bildestabilisator, raw-format. Framkalling i Canon DPP.

Mygga er allerede plagsom i solvarmen. Men ikke for gransangeren. Her er det mat på fat for en liten skrott. Dette må jeg forsøke å få festet på sensoren. 

Litt flaks skal man ha. Etter gjentatte forsøk ser jeg på LCD-panelet at myggjakta er foreviget. Det var ikke mulig å få med seg selve jakta i søkeren, mens speilet flappet opp og ned opptil åtte ganger i sekundet. Men bildene er der. Jeg er veldig fornøyd. Uten et kamera som 7D, med et rimelig stort antall eksponeringer i sekundet, ville denne fangsten blitt langt vanskeligere å forevige.


Både lyden og synet av mygga rett ved gransangeren fanger all oppmerksomheten. Jeg kjører på med 8 bilder i sekundet. Fangsten er lynrask. Canon EOS 7D, EF 300/2.8 L IS USM, 600 mm, konverter EF Extender 2x III, bl 8, 1/800 sek, ISO 800 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, bildestabilisator, raw-format. Framkalling i Canon DPP.

Med en viss prosjon flaks får jeg et bilde av mygga i brøkdelen av sekundet før nebbet til fuglen klapper den flat. Canon EOS 7D, EF 300/2.8 L IS USM, 600 mm, konverter EF Extender 2x III, bl 8, 1/800 sek, ISO 800 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, bildestabilisator, raw-format. Framkalling i Canon DPP.

Fortsatt med 8 bilder i sekundet, bare vingene stikker ut på siden av nebbet. Canon EOS 7D, EF 300/2.8 L IS USM, 600 mm, konverter EF Extender 2x III, bl 8, 1/800 sek, ISO 800 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, bildestabilisator, raw-format. Framkalling i Canon DPP.

Våren i Nordland var nokså kjølig da bladene på bjørk, rogn og selje begynte å komme ut. Det var akkurat som om skogen sto stille og bare ventet på startskuddet, ventet på de første timene med sommervarme.

Og varmen kom. Dermed gikk det bare et par-tre dager fra svak grønn skog til vårgrønn og sommerfyldig fjellskog. Og som journalistene sier - "jeg var der da det skjedde".

Personlig liker jeg motlysbilder i vårskogen. De kan bli veldig spennende. Bladene på rogn og bjørk er ganske tynne de første dagene, så sollyset skinner lett gjennom.


Fjellbjørka sto klar med museører-store blad i det kjølige været etter 17. mai. Straks sommervarmen kom, brettet den ut de nygrønne bladene i full skala. Canon EOS 5D mk II, EF 24-105/4 L IS USM, 73 mm, bl 8, 1/160 sek, ISO 100 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, bildestabilisator, raw-format. Framkalling i Canon DPP. 

Rogna folder ut sine rynkete bladsamlinger til sollys-slukende bladvinger i motlyset. Canon EOS 5D mk II, EF 24-105/4 L IS USM, 73 mm, bl 8, 1/100 sek, ISO 100 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, bildestabilisator, raw-format. Framkalling i Canon DPP. 

Nygrønn fjellskog inne i Gløsen ved Vatnvatnet. Motlys gir ekstra fin effekt når bladene er ferske og tynne. Canon EOS 5D mk II, EF 24-105/4 L IS USM, 24 mm, bl 8, 1/125 sek, ISO 100 (auto). Lukkerautomatikk, autofokus, bildestabilisator, raw-format. Framkalling i Canon DPP. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei. Velkommen med din kommentar!