Og nådde oss, det gjorde partiklene ut på ettermiddagen 7. oktober. Solstormen fortsatte utover natta og noe utover kommende døgnet. I tillegg nådde denne raske solvinden igjen en solvind som gikk langsommere. Dette ga vår atmosfære en slags sjokkbølge.
Med spektakulært nordlys, aurora borealis, som følge.
Nettet flommer over med nordlysbilder for tiden. Antar fotografer lenger sør i verden misunner oss dette. Men det er nesten som en må bestemme seg for om en skal være med på denne flommen, eller heller konsentrere seg om alle de andre motivene i nordlandsnaturen. Men slike forhold som nå kan jeg ikke la gå fra meg.
Jeg starter ute på Løp, med utsikt mot Landegode. Sterk østavind ned fra Løpsfjellet er ei utfordring. Et nokså kraftig stativ må til.
Canon-kameraet har funksjoner som manuelt oppvippbart speil før eksponeringen, og 2 sekunders selvutløser. Kombineres disse, blir snorutløseren oftest unødvendig. Jeg trykker utløseren ned, speilet vipper opp, og to sekunder etterpå starter eksponeringen. Det er tilstrekkelig til at vibrasjonen etter speilet og min betjening av utløserknappen opphører.
Sensorens følsomhet settes til 400 ISO, eller 800 ISO når nordlyset er svakt. Jeg velger litt lang eksponeringstid, 30 sekunder, på blender 4. Valget står mellom dette og 800 eller 1600 ISO og 15 sek eksponeringstid. Kortere eksponeringstid fryser nordlysets bevegelser bedre, men samtidig er det spennende å la nordlyset få tid til å male sensoren mens det flammer og stråler på himmelen. For nordlyset ikke bare siger over himmelen, det lever, stråler og flommer - med stor hastighetsvariasjon.
Autofokusen ble satt etter lyset fra Bjørnøy fyr ved Landegode. Deretter slått av. Jeg merket meg nøyaktig posisjonen på objektivets avstandsskala. Husk at objektivene fokuserer forbi uendelig, slik at temperaturvariasjoner i mekanikken kan fanges opp, fra bitende polar kulde til varmen i Sahara. En må merke seg hvor uendelighetsmerket havner i hver enkelt fotosituasjon.
Litt etter å ha fanget nordlyset over Landegode, vipper jeg kameraet oppover for å få med bare himmelen over. Da gjelder det å forsikre seg om at fokusen fortsatt står på det oppmålte uendelighetsmerket.
Mens jeg står slik og eksponerer det levende nordlyset, skjærer en meteor inn i atmosfæren. Et stjerneskudd kommer med i bildet - artig.
Jeg går ut av bilen inne i Soløymarka, en del av Bodømarka. Her er det skogåser rundt meg, og en ny runde med spennende nordlysfotografering kan starte.
I sørøst danser nordlyset over granene i Arlia. Jeg begynner her. Så er det bare å fyre løs, komponere om og fyre igjen. Overalt på himmelen flammer det i nordlys. Vakrere oktoberkveld har jeg knapt opplevd tidligere.
Nå er det bra at jeg merket meg hvor uendelig havnet på skalaen, da jeg var nede i havkanten på Løp. For her inne er det ingen tilstrekkelige lys til at jeg kan fokusere i søkeren. Stjernene blir altfor små med 24 mm brennvidde. Zoomer jeg inn til 70 mm, så blir innstillingen ikke overførbar med det jeg gjorde på Løp. For mellom de ulike brennviddene er det en liten unøyaktighetsvariasjon i fokuseringen - altså på skalaen. Og med 50 megapikslers oppløsning må fokusen sitte temmelig nøyaktig.
Jeg fotograferer som alltid i raw. Dermed kan jeg etterpå under framkallingen justere selve eksponeringen mer korrekt, samt sette hvitbalansen der jeg vil ha den. Kameraet står på automatisk hvitbalanse, men dette fungerer sjelden med svart himmel og gulgrønt nordlys. Ikke så nøye, så lenge jeg fotograferer i raw.
Etter en slik kveld forstår nok alle hvorfor jeg fotograferer natur i Nord-Norge.
07.10.2015, kl 21.30. Rett opp på himmelen blir formen annerledes. Canon EOS 5Ds, EF 24-70/4 L IS USM, 24 mm, bl 4, 30 sek, ISO 400 (manuell). Manuell eksponering, manuell fokus, raw-format, speil vippet opp før eksponering, 2 sek selvutløser. Framkalling i Canon DPP. Stativ Benro C3580T Carbon + Manfrotto 488 RC2 kulehode. |
07.10.2015, kl 21.39. Det går bare sekunder og knappe minutter mellom de store skiftingene i nordlysintensiteten. Canon EOS 5Ds, EF 24-70/4 L IS USM, 24 mm, bl 4, 30 sek, ISO 400 (manuell). Manuell eksponering, manuell fokus, raw-format, speil vippet opp før eksponering, 2 sek selvutløser. Framkalling i Canon DPP. Stativ Benro C3580T Carbon + Manfrotto 488 RC2 kulehode. |
07.10.2015, kl 21.42. De hurtige strålene rett opp på himmelen gir spektakulære bilder. Canon EOS 5Ds, EF 24-70/4 L IS USM, 24 mm, bl 4, 30 sek, ISO 400 (manuell). Manuell eksponering, manuell fokus, raw-format, speil vippet opp før eksponering, 2 sek selvutløser. Framkalling i Canon DPP. Stativ Benro C3580T Carbon + Manfrotto 488 RC2 kulehode. |
07.10.2015, kl 21.43. Fra lilla til grønt. Nordlyset blaffer raskt og helt uten plan på himmelen. Canon EOS 5Ds, EF 24-70/4 L IS USM, 24 mm, bl 4, 30 sek, ISO 400 (manuell). Manuell eksponering, manuell fokus, raw-format, speil vippet opp før eksponering, 2 sek selvutløser. Framkalling i Canon DPP. Stativ Benro C3580T Carbon + Manfrotto 488 RC2 kulehode. |
Kjempefine bilder av denne hektiske nordlysaktiviteten! Flott at du opplyser de tekniske detaljene. 5Ds ser ut til å levere varene.:)
SvarSlettTakk for det, Knut! 5Ds er et fantastisk kamera med en enorm bildekvalitet.
SvarSlett