onsdag 19. september 2012

Høsten kommer!

Tunge regnskyer smyger under solskyer. Høstkveld i Nordland. Fugløyfjorden sett fra grensen mellom Gildeskål og Meløy kommune. HDR-bearbeidet. Canon EOS 5D Mark II, EF 24-105/4 L IS USM, 24 mm, bl 8, 1/20 sek, ISO 100. Frihånd med bildestabilisator (IS). Lukkerautomatikk, auto-ISO, raw-format. Konvertering, og HDR-prosessering med en eksponering, i Canon DPP.
 
Sola når ikke ned til de lave skyene lenger. Bare de lette godværsskyene lenger oppe nyter fortsatt solstrålene. Jeg står ved steinstranda der de tunge dønningene velter inn fra Atlanterhavet. På grensen mellom Gildeskål og Meløy kommune. Det er lummert i lufta, 16 varmegrader, og om en knapp time forsvinner det siste dagslyset, og høstmørket tar over.
 
Da jeg snur meg fra vest mot nord, fyller de mørke skyene enda mer av himmelen. HDR-bearbeidet. Canon EOS 5D Mark II, EF 24-105/4 L IS USM, 73 mm, bl 8, 1/80sek, ISO 500. Frihånd med bildestabilisator (IS). Lukkerautomatikk, auto-ISO, raw-format. Konvertering, og HDR-prosessering med en eksponering, i Canon DPP.
 
Etter noen eksponeringer av himmel og hav, kjører jeg videre sørover til hytta i Holandsfjorden. Så får vi se hva morgendagen bringer - værmeldinga sier store nedbørsmengder og skikkelig gråvær hele dagen!
 
Ny dag og nye muligheter. Og hvor blir det av regnværet? Morgenen er stille og solfylt, sånn omtrent helt motsatt av hva værmeldinga kvelden før sa. Jeg klager ikke, absolutt ikke. En rask kopp kaffe og ei brødskive med ost - og så er jeg klar til fotografiske utfordringer i den nydelige høstmorgenen.
 
Fjorden ligger som et speil, fjell og skyer ser enda vakrere ut som speilbilde. Det skarpe motlyset dempes effektivt i vannflata. Nå kan det bli noen fine eksponeringer, med lite himmel og med landskapet høyt i bildeflata. Jeg måler lyset mot vannflata, så får himmelen øverst i bildet heller bli altfor lys. Noe av dette kan jeg fikse med HDR-prosessering i etterkant.
 
I motlyset eksponerer jeg heller himmelen i den speilblanke Holandsfjorden. Mannhauet (1011 moh) t v og Kløfttinden (899 moh) t h for midten. HDR-bearbeidet. Canon EOS 5D Mark II, EF 24-105/4 L IS USM, 24 mm, bl 8, 1/160sek, ISO 100. Frihånd med bildestabilisator (IS). Lukkerautomatikk, auto-ISO, raw-format. Konvertering, og HDR-prosessering med en eksponering, i Canon DPP.
 
Bjørka står flammende gul rundt meg. Høstfargene er alltid givende å fotografere. Litt spesielt blir det jo når jeg får hav og tang som bakgrunn. Jeg mold-koser meg med fotograferinga.
 
Prøver ulike vinkler og ulike utsnitt. Litt nærbilder av vegetasjon, og litt landskap. Det er så mye som fanger oppmerksomheten at jeg helt glemmer tiden. Slikt er morsomt, på få kvadratmeter kan jeg skape høyst forskjellige bilder. Jeg får det for meg at nå skal jeg se hva jeg kan hente ut av situasjonen. Det blir en mengde ulike bilder. Lyset veksler raskt mellom solstråler og dempet lys med sola bak skyer.
 
Bjørk og tang. Den nordnorske bjørka kalles gjerne "fjellbjørk". Canon EOS 5D Mark II, EF 24-105/4 L IS USM, 105 mm, bl 8, 1/125sek, ISO 200. Frihånd med bildestabilisator (IS). Lukkerautomatikk, auto-ISO, raw-format. Konvertering i Canon DPP.
 
Høstsola skinner skrått nedetter bjørkeskogen på Engenneset. Engenbrea og Midnattssoltinden (1091 moh) bak. Canon EOS 5D Mark II, EF 24-105/4 L IS USM, 105 mm, bl 8, 1/100sek, ISO 160. Frihånd med bildestabilisator (IS). Lukkerautomatikk, auto-ISO, raw-format. Konvertering i Canon DPP.
 
Flammende bjørkelauv. Canon EOS 5D Mark II, EF 24-105/4 L IS USM, 105 mm, bl 8, 1/250sek, ISO 100. Frihånd med bildestabilisator (IS). Lukkerautomatikk, auto-ISO, raw-format. Konvertering i Canon DPP.
 
Innover Holandsfjorden, med ei bretunge til Svartisen som stikker fram bak Helgelandsbukken (1454 moh). HDR-bearbeidet. Canon EOS 5D Mark II, EF 24-105/4 L IS USM, 28 mm, bl 8, 1/150sek, ISO 100. Frihånd med bildestabilisator (IS). Lukkerautomatikk, auto-ISO, raw-format. Konvertering, og HDR-prosessering med en eksponering, i Canon DPP.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei. Velkommen med din kommentar!