søndag 6. januar 2013

Naturlig lysspill i mørketida

04.01.2013, kl 11.38. Nå er det bare ei ukes tid til sola igjen strekker seg over Børvasstindan i sør. Mange kuldegrader i romjula har fått isen til å vokse til rundt halvmeteren i dybde. Canon EOS 5D Mark II, EF 24-105/4 L IS USM, 92 mm, bl 8, 1/100 sek, ISO 200. Frihånd med bildestabilisator (IS). Lukkerautomatikk, auto-ISO, raw-format. Konvertering og HDR-prosessering i Canon DPP.
 
Friluftsmennesker er ikke så opptatt av mørketida. Alle årstider har sin sjarm, det er bare å kle seg om kulda er streng, og i mangel av lys finnes det svært gode LED-lommelykter og -hodelykter på markedet.
 
Men er du naturfotograf, og innser at fotografering i grunnen er "maling med lys", da blir naturlyset plutselig veldig viktig. Og knapt noen tider på året gir samme muligheter til fantastisk himmellys over blåsvart landskap, som midtvinters.
 
Naturfotografen jakter etter nydelige motiver. Og så blir det gjerne til at i perioder fenges man av spesielle detaljer i naturen, kanskje småfugler i grønn skog, vakre blomsterplanter på enga, sommerfugler som danser over tistel og storkenebb, eller fargespillet i mørketida.¨
 
Jeg pleier å ha visse tema innen naturfotografien som jeg konsentrerer meg om i korte eller lengre perioder. Ofte er det da de aller beste bildene skapes. Når jeg venter på det riktige dyremotivet, den riktige atferden hos meisene, eller det riktige lyset. Det lyset jeg ønsker å skape bilder i.
 
Å kunne gi bildene en gjenkjennelig "finish", et uttrykk andre kjenner fotografen igjen på, er noe de fleste fotografer ønsker. Men det er ikke alltid like enkelt. For meg er det gode naturfotografiet det som gir meg akkurat den følelsen eller opplevelsen jeg ønsker. Og det er bare jeg selv som har akkurat denne smaken. Men jeg kan ikke skjønne at andre ikke skulle ha samme smak... Akkurat som med mat. Det er bare den som spiser, som vet hva som smaker godt, og smaken kan være svært ulik mellom oss mennesker. Men kokken er bare fornøyd når smaken er nøyaktig slik han eller hun vil ha den.
 
Når man jakter på naturens fantastiske fargespill, da blir svarthvitt-fotografering ganske meningsløst. Det passer til helt andre motiver, slike der farger bare forstyrrer opplevelsen. Men slik fotografering er det mer sjelden jeg driver med. Fargene er ofte alfa og omega for mine bilder.
 
Ved landskapsfotografering er bruk av blitz lite aktuelt. Ofte vil en automatisk avfyrt blitz ødelegge et ellers godt bilde. Det er derfor sjelden (unntatt ved grotting f eks) jeg har med meg blitz på mine fotoekspedisjoner. Kunsten for meg er å skape akkurat det bildet jeg ønsker med det lyset naturen til enhver tid byr på.
 
13.12.2012, kl 14.08. Åtte dager til vintersolverv, altså til sola snur. 11 minusgrader får sjøisen i Valosen til å fryse til is, særlig nær elveutløpet til Futelva. Vinterskyer over Børvasstindan. Canon EOS 5D Mark II, EF 24-105/4 L IS USM, 32 mm, bl 8, 1/30 sek, ISO 1600. Frihånd med bildestabilisator (IS). Lukkerautomatikk, auto-ISO, raw-format. Konvertering og HDR-prosessering i Canon DPP.
 
 
03.01.2013, kl 10.06. I Sjunkhatten nasjonalpark flommer morgenlyset over fjellene i sørøst. Aurnestindan, Ånsvikfjellet (1005 moh), Storvikfjellet, og helt til høyre Heggmotinden (798 moh). Canon EOS 5D Mark II, EF 24-105/4 L IS USM, 35 mm, bl 8, 1/30 sek, ISO 800. Frihånd med bildestabilisator (IS). Lukkerautomatikk, auto-ISO, raw-format. Konvertering og HDR-prosessering i Canon DPP.
 
 
04.01.2013, kl 09.36. Vinternattas måne står lavt over havet i nordvest, sett fra Mjelle. Landegode t h. Canon EOS 5D Mark II, EF 24-105/4 L IS USM, 67 mm, bl 5.6, 1/20 sek, ISO 1600. Frihånd med bildestabilisator (IS). Lukkerautomatikk, manuell ISO, raw-format. Konvertering og HDR-prosessering i Canon DPP. 
 

2 kommentarer:

  1. Fine bilder som gir tilgang til en "rekonstruksjon" av egne opplevelser i natturen og/eller motivasjon til nye naturopplevelser. Ellers også godt formulert/skrevet din intensjon og "visjon" rundt temaet " det naturlige", naturen og naturfotogrefering.

    Tore Mårli

    SvarSlett
  2. Takk for fin tilbakemelding, Tore. Nå går det helt klart mot vår. Men først skal vi ha noen uker med snø og sol, eller dagslys og snøfokk. Det er i alle fall ikke vanskelig å finne spennende motiver nå. I går kveld arbeidet jeg med nordlyset inne ved Vatnvatnet og mot Sjunkhatten nasjonalpark. Et fantastisk nordlys, i grønne og fiolette nyanser. Nå tømmer jeg kameraet.

    SvarSlett

Hei. Velkommen med din kommentar!