torsdag 18. oktober 2012

Trollelg i kystfuruskogen

Trollelgen har gått i fotofella. 9. oktober kl 20.21. Viltkameraet Moultrie 6.0 mp. Svarthvittmodus og infrarød blitz, automatisk valgt av kameraet da nattemørket alt har inntatt landskapet.

Ytre Salten.

Fotofella har jeg plassert ved en godt brukt elgsti. Ferske spor i tråkket viser at elger av ulik størrelse følger tråkket. Og her er ingen menneskespor, absolutt ingen. Så armerer jeg fella, det vil si setter den i gang til stillfotos. På de 30 følgende sekundene rekker jeg å låse fronten på kameraet med hengelås.

Noen uker seinere er jeg inne i elgskogen igjen. Blir utrolig spennende å sjekke om noe er fanget på minnekortet. I det lille LCD-panelet ser jeg resultatet. Raskt tar jeg ut kortet og setter inn et nytt blankt kort. Disse bildene må jeg ha med hjem.

Da dette kameraet i mørke netter benytter infrarød blitz, altså uten skremmende blitzlys, blir mulighetene noe annerledes. Eksponeringen gjøres over litt lengre tid, lenge nok til at dyrene lett blir uskarpe på grunn av bevegelse. Jeg har likevel valgt denne teknologien, da jeg ønsker at kameraet i størst mulig grad skal være en del av den naturlige skogen. 

Ett av bildene har fanget en elg i mye bevegelse. Geviret røper at det er en okse, kanskje den samme som ble foreviget ei uke tidligere. Den ser vill og rasende ut. En skikkelig ondsinnet spøkelseselg. Bra jeg ikke møtte den i morgenmørket!

Kanskje er den nettopp vill og rasende. En annen okse har kommet inn på kloss hold. Det er brunsttid nå, så andre okser skal "tas ved hornene".

Eller så er den blitt skremt av noe. En lyd eller et kvistknekk. Kameraet kan det ikke være, for det gir ingen hørbar lyd eller synlig lys ved eksponering.

Viltkameraet kan ikke fortelle om hva som egentlig hendte. Bare bildet viser en elg i brå bevegelse.

Det er jo elgjakt nå ...  Kanskje er dette gjenferdet etter en okse som falt for noen dager siden?


Fotofella har fanget denne elgoksen. Den ser riktig vill og rasende ut, nesten som et spøkelse denne mørke høstmorgenen. 16. oktober kl 05.47. Viltkameraet Moultrie 6.0 mp. Svarthvittmodus og infrarød blitz, automatisk valgt av kameraet da morgenlyset enda ikke har farget elgskogen.


Et par elger går sakte forbi fotofella. Kanskje ei ku med kalv. 3. oktober kl 13.24. Viltkameraet Moultrie 6.0 mp.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei. Velkommen med din kommentar!